Å Overleve ute. Klær og Ly (Del 1)

Klær, ly, fyr, navigasjon, mat og vann, er de viktigste elemetene for å kunne overleve uten å gamle eller ta unødvendige sjanser ut i naturen. Du er deg selv satt til overlevelse du må holde motet oppe hvis du er alene. Alt annet utstyr du eventuell har med deg i villmarken er bare et pluss. I denne delen tar vi for oss del 1 klær og ly og kommer vi med mer gode tips og taktikk for å overleve ute.



Klær. Tross sjansen for at du trasker naken i villmarken er relativ liten så er du avhengig av gode klær. Du må kunne skylde mellom varme dager og kalde dager. Du må ha evnen til å tilpasse deg og improvisere ettersom du holder deg i bevegelse eller er i ro gjennom morgen, ettermiddag, kveld og natt. Klær kan også brukes som redskap, ettersom det er førstehjelp, tenning av bål eller fiske. Når det regner, når det er mye vind, når det er veldig varmt, og når det snør, når det regner eller storm da bør du vite hva du har på deg for å holde ut. I varme solrike dager kommer du til å trenge bekyttelse mot solbrenhet og svette. Bruk skjerf, et stikke med stoff, eller hat over hodet ditt. Et Sheemag eller Buff har opptil flere bruksområder, og er ofte undervurdert hos mange! Caps som er fukt- og svette transporterende er et godt valg for varme dager og holder hodet ditt kaldt. Bomull t-skjorter gjør at når du svetter mye vil ikke du klare å holde deg tørr. Bomull er derimot bra å ha til tenn eller førstehjelp, som for eksempel bandasje eller tournique. Ellers er ikke bomull å anbefale med mindre ikke du står stille. Har noe annet som en sportstrøye eller netting under bomulls tskjortene vil du hindre at svetting gjør deg kald. Regn og våte klær gjør det samme som når du svetter, og du mister insuleringen i klær reduseres med opptil 90 %, du kan bli opptil 25 ganger raskere kald sånn ca. 15 minutter fra da du blir ordentlig våt til å havne i lett hypotermi stadiet, enn generelt ved kalde luft temperatur. Finn le og få deg varm og tørr er kjempe viktig når det regner mye du er kald og våt. Husk at det største varmetapet er gjennom hodet 50 %, så kommer dine føtter og hender. I kalde vinter dager, så er det veldig viktig at du holder deg i bevegelse og ikke har for mye klær når du går. Når du står i ro da er riktig tid for å kle seg mer, men husk at har du mye klær på deg i lengre tid vil du miste varmen også gå lett i hypotermi med i værste fall frostskader (kommer ann på hvor kaldt det er). Som sagt før så er hodeplagg viktig, og i vinter bør den bestå av fleece eller ull. At den dekker både hals, ører, ansikt og hodet da har du en god plagg som vil komme godt med når du er i trøbbel. Ull eller fleece genser er fine når du står stille med du bør ha et ekstra lag med vind og regn tett utenfor som en jakke, en bukse eller en fylt overtrekk som jervenduker thermo. Goretex lag bestående som regel av polyamide og elastane gjør et godt jobb som yttertøy, da det også regulerer varmen under goretex laget for å holde deg tørr. Men det er et tøy som bør kombineres med innerlag ellers blir det kaldt med bare Goretex. En god kombinasjon er sportsundertøy underlag, lett ullfrote og Goretex som ytterlag (trelagsprinsippet). Er du i bevegelse så bør du ikke ha på deg ulltøy og heller ikke som innerlag, det samme gjelder når du har på deg fjellsko og er mye i bevgelse, for meg så har den rette sokken å ha på seg er type trekking sokker der noen hinder at du får blemmer, der de fleste øker blod sirkulasjonen slik at den holder deg varm når det er kaldt, og kald når det er varmt, også når de er våte. Noen reduserer lukt, og dem fjerner fuktighet. Ellers pustende sportundertøy som transporter fukt i bevegelse. Sports BHer, og undertøystruser som hindrer gnag, reduserer lukt og holder fuktgheten unna. Når det gjelder sko, da bør du vite på forhånd hva slags underlag du kommer til å gå i. Personlig varierer jeg mellom lette fjellsko får å dekke lange distanser, gode passform hindrer sjasen for forstuing, med gode såler, og som er fuktransportenrede (Adidas GSG for eks eller Salomon som er noe mer robuste). Vinterlige sko i kanskje en ekstra størrelse for å ha litt bevegeligehet for føtter og en ekstra sokk når sjukk ullsokk når du står stille, og at denne og med gode ytterlag med imprignering (Feltsko M-77 er et godt valg). Og klatre fjellsko med solid form får gjøre det enklere å klatre opp fjellskråninger, at den støtter hele bene ditt som om du skulle tro du går med slalomsko, og at disse har god imprignering på siden og at den tåler at små stein detter oppå den (Alpha Goretex for eksempel). Sist vil jeg si at det er viktig å vaske klær og sko etter bruk, husk også for å imprignere den for neste tur.



Ly. Det er enkelt å sløse bort energien din på å bygge opp noe som ikke er gjennomtenkt, så tenk deg godt før du begynner på noe fordi det kan fort bli avgjørende. Studer naturen og vegetasjonen og se om det er noe i naturen du kan bruke. Er det svært kaldt ute og du må ta en mellom stopp så er det viktig at du holder deg i bevegelse / aktiv igjen til du har fått opp bålet og bygget ly. Hvis du skal sove over du bør du tenke over at du skal klare deg over natta bør du stenge vær og vind ut. Som regel er et tak et begynnelse, men den må bygges i skrå ikke når taket er helt rett, tenk generelt norske hustak. Snør det eller regner vil du helst at det faller langs skrå ned og ikke bulker seg oppå slik at en eventuell presening detter oppå deg når du er i halvsøvne. Har du ikke presening vil igjen jerven duk hjelpe deg mye. I snøforhold kan du måtte grave deg ned i snøen å måtte lage luftehull for å ventilere. Det er essensielt å ha litt tau for å kunne knyte sammen greiner og kniv for å få tak i greiner. En stor Poncho eller lett presening er bedre en ingenting. Du kan oftes lage dobbel om ikke trippel isolering av grein med pressening og hvis du har en Thermal blanket, så vil disse reflektere varmen fra bål og tilbake. Disse kan også brukes som sovepose eller underlag i en Hammock. Jeg vil fylle opp dette innlegget med bilder etterhvert. Følg med fordi det kommer flere deler på dette innlegget.